Besivystantys kūdikiai dar mamos pilvelyje girdi tėvų balsus, mamos širdies plakimą, mamos dainavimą, grojančią muziką... Todėl vaiko klausa tik gimus jau būna išlavėjusi.
Kūdikis labai greitai atpažįsta garsus ar muziką, kurią girdėjo prieš gimdamas, atsisuka į tą pusę, iš kurios sklinda balsas. Puikiai atskiria mamos ( tėvelio, sesutės balsą, jei buvo kalbintas dar negimęs ) balsą nuo svetimo žmogaus.
Bendravimas su vaiku
Nuo pat pirmos gyvenimo dienos kūdikis turi gebėjimų bendrauti su aplinka - reaguoja emocijomis (kūno judesiai, veido mimika ) bei pojūčiais (per odą, regą, klausą, uoslę). Vaikai mėgsta būti šnekinami. Todėl skatinkite vaikelį ir toliau domėtis jį supančiu pasauliu bendraujant su juo, dainuojant, skaitant knygeles, pasakojant, kas nupiešta paveikslėliuose, pavadinant žaisliukus. Sužadinkite vaikui smalsumą.
Suteikite vaikui galimybę lavinti visus 5 pojūčius: jis turi matyti, klausyti, liesti, ragauti, pajusti daiktus. Tai padės vystytis jo kalbai bei emocinei raidai. Pastebėta, kad protinės vaiko savybės labiau priklauso nuo bendravimo kokybės, supančios aplinkos, nei nuo paveldimumo.
Stenkitės kuo daugiau kalbėtis su vaiku, žiūrėti jam į akis. Te vaikas mato jūsų žvilgsnį, mimiką, kūno judesius. Mažylis atsakys jums susidomėjusiu žvilgsniu, šypsena, pirmu išrtartu garsu. Šypsena atsakykite į jo šypseną, su meile žiūrėkite mažyliui į akis. Tik tėvų elgesys ir kalba vaikui yra pavyzdys, mažylis išmoks kalbėti taip, kaip kalba tėveliai ir artimieji.
Jei šeimoje auga daugiau vaikų, bendraukite su visais, tačiau raskite laiko pakalbinti kiekvieną iš jų.
Vaikeli, įsiklausyk!
Ugdykite savo vaikelio klausą: kalbėkite aiškiai, kalbinkite ir dainuokite jam įvairia intonacija, lėtai ir greitai, garsiai ir pašnibždomis. Tačiau nekalbėkite su vaiku tik mažybiniais maloniniais žodeliais. Įsiklausykite į įvairius supančius garsus, mokykite išskirti juos iš aplinkos (pvz. lauke automobilių ūžimą, miške – paukščių čiulbėjimą, namie – tekančio vandens garsą, laikrodžio tiksėjimą ir pan.). Klausykitės vaikiškų muzikos įrašų, įgarsintų pasakų, radijo laidelių.
Kiekvieną vakarą skaitykite knygutes, leiskite jas vartyti ir mažyliui.
Nuolat pasakokite, kokius veiksmus atliekate: ,, Dabar nurengiame marškinėlius, o dabar nuauname batukus,, . Taip vaikas greičiau susies daiktą bei veiksmą su tariamu žodžiu.
Masažuokite pirštelių "pagalvėles" ir vaikams nuo 1 – 1,5 metų duokite kuo daugiau dirbti su smulkiais žaisliukais: konstruktoriais, mozaikomis, kaladėlėmis ir pan. Galima apsieiti ir be žaislų – leiskite vaikui iš vieno indo į kitą po vieną perdėti pupas, žirnius, sagas, akmenukus. Tik būtinai būkite šalia ir stebėkite, vaikas smulkias daleles gali įsidėti į burną ir paspringti. Būtent pirštelių pagalvėlėse yra kalbos centrai, kurie lavinami žaidžiant žaidimus su smulkiomis detalėmis.
Pagal užsienio spaudą parengė Kristina Fišienė
Fotografė Jūratė Čiakienė
Tel. 8 686 53636