Vakaras. Minkštas žalias fotelis juodais žirneliais. Senelis sėdi su knyga
rankose. Viršum jo – blankiai spingčiojanti aksominiu gaubtu papuošta lempa.
Dideli akiniai ant nosies, rodos, tuoj nušliauš žemyn. Senelis skaito man
pasaką, ir nesvarbu, kad visuomet užmiega pirmas.
Matyti filmai, skaitytos knygos dažnai pasimiršta. Tačiau tik
ne vaikystės pasakos. Pamenu, kaip kiekvieną kartą klausydamasi jų jaudindavausi
dėl Undinėlės naivumo ar Pepės nepaklusnumo. Nuostabios istorijos kėlė tikrus,
nuoširdžius jausmus. Sakote, pasakose – nieko tikro? Liūdnus ar linksmus,
spalvingus bei niūrius, paprastus ir stebuklingus pasakų veikėjus galima sutikti
einančius gatve, stovinčius eilėje parduotuvėje, laukiančius autobusų stotelėje.
Šiame straipsnyje pasakos atveria duris į giluminės
moteriškos prigimties pažinimą per tipus aprašytus analitinės psichoterapeutės
Toni Wolff. Tai motina, amazonė, hetera ir tarpininkė – moterys, gyvenančios,
mylinčios, kovojančios tarp mūsų. O gal ir mes pačios?
Lakštingala
(Pagal H. K. Anderseną. Vertė J. Balčikonis)
Netoli kinų imperatoriaus rūmų, tankiame miške susinešė lizdą
lakštingala. Ji giedojo labai gražiai, jos beklausydamas net varguolis žvejys
pamiršdavo ištraukti tinklą iš vandens. Iš visų pasaulio kraštų plaukdavo žmonės
į imperijos sostinę. Visi grožėjosi miesto namais, rūmais, bet, pasiklausę
lakštingalos, sakydavo: „Lakštingala – gražiausias daiktas!“ Sugrįžę namo, jie
pasakodavo apie visus matytus daiktus, bet niekados nepamiršdavo paminėti ir
lakštingalos, ją net aukščiau už viską statydavo.
Apie lakštingalą netruko sužinoti ir pats kinų imperatorius.
Labai pasipiktinęs, kad nėkart nėra paukštės girdėjęs, tuojau pat liepė ją
pristatyti. Rūmuose, vidury didelės salės, buvo pastatyta aukso kartelė
lakštingalai atsitūpti. Ji buvo atgabenta ir paliepta giedoti. Paukštelis
giedojo taip gražiai, jog imperatoriui net ašaros ištryško iš akių ir nuriedėjo
per skruostus.
Lakštingalą paliko rūmuose. Prie jos pastatė dvylika tarnų,
tie visur ją lydėjo ir kiekvienas laikė už šilko kaspino, pririšto prie kojos.
Vieną dieną imperatorius gavo siuntinį su parašu
„Lakštingala“.Tai buvo daili dėžutė, kurioje gulėjo dirbtinė lakštingala, panaši
į tikrąją ir dar visa apsagstyta brangakmeniais. Niekas ir nepastebėjo, kaip
tikroji išlėkė pro atvirą langą. Tačiau visi ją greit užmiršo ir net uždraudė
lankytis imperatoriaus valdose. Kartą vakare begiedant dirbtiniam paukščiui
kažin kas jo viduryje suterškė, sušlamėjo ir muzika nutilo.
Praslinko dar penkeri metai. Visą šalį ištiko didelė nelaimė:
kinų imperatorius susirgo, niekas nebetikėjo, kad išgis. Paslikas ir išblyškęs,
jis gulėjo savo puikioj lovoj po aksomo baldakimu. Nelaimingasis vos galėjo
kvapą gaudyti; jam rodėsi, kad krūtinę kokia sunkenybė užgulusi. Jis pravėrė
akis ir pamatė ant krūtinės giltinę gunksant. Toji žiūrėjo į jį savo didelėmis,
tuščiomis akių duobėmis.
Staiga už lango kažkas nuostabiai užgiedojo. Tai buvo
lakštingala. Ji giedojo, o šmėklos vis dilo, nyko. Giltinė, pavirtusi baltu
rūku, išlėkė pro langą.
– Dėkui, mielasis paukšti! – tarė imperatorius. – Kuo aš tau
atsilyginsiu?
– Tu jau atsilyginai man! – atsakė lakštingala. – Aš mačiau
tavo akyse ašaras.
– Lik ir visados būk pas mane! – maldavo valdovas.
– Aš negaliu gyventi rūmuose. Tiktai leisk man atskristi pas
tave kada panorėsiu. Tada aš kas vakaras nutūpsiu prie tavo lango ir
giedosiu.
Lakštingalos persikūnijimas į
tarpininkę
Tarpininkė – turbūt mistiškiausias moters tipas, apibrėžtas
jungistės Toni Wolff. Jos nepaprastai išlavinta intuicija padeda suvokti
aplinką, vyraujančią kultūrą. Toks pažinimas nepagrįstas tyrimais ar faktais.
Tarpininkė – lyg dviejų pasaulių jungtis: suvokiamo ir nesuvokiamo. Tarpininkei
realybė neapsiriboja vien tikrove. Jos sapnai, mintys, vaizdiniai – svarbi
kasdienybės dalis. Inkvizicijos laikais tokios moterys buvo vadinamos raganomis,
bendruomeninėse tautose jos – šamanės. Tačiau tarpininkės lakštingalos giesme
gali būti ir tapymas, muzikavimas ar politikavimas. Tai – moterys, kurios
drąsiai kelia egzistencinius klausimus ir sau, ir aplinkiniams. Todėl
nenuostabu, kad dažnai jų nesupranta ir vengia.
Šio tipo moterims galima būtų priskirti Žaną D‘Ark, taip pat
Argentinos prezidento žmoną Evą Peron. Iš istorijos žinoma, kad pirmoji buvo
sudeginta ant laužo kaip ragana, o antroji – priversta atsisakyti kandidatavimo
į Argentinos viceprezidentes.
Būdama ypatinga tarpininkė rizikuoja tapti kitokia. Kaip ir
lakštingala, ji arba garbinama auksiniame narve, arba ignoruojama, lyg
neegzistuotų. Tikėtina, kad dėl savitų galių ir pojūčių tokių moterų
nepripažins, jas pažemins ar ištrems. Gali būti, kad, norėdamos išlikti, jos bus
priverstos slėpti savo galias.
Tačiau egzistuoja ir kitas pavojus. Jeigu tarpininkė pati
neigs savo intuityvią prigimtį, ji gali patirti didelių psichologinių sunkumų.
Toks atsiskyrimas nuo savęs – praradimas ne tik joms, bet ir kultūrai, kuri,
kaip ir Kinijos monarchas, susirgs be jautrios lakštingalos giesmės. Nedaug kas
gali pravirkdyti imperatorių. Tarpininkės įkvepia pastebėti savo dvasinius
pokyčius, mato kituose slypinčius talentus.
Jūros karalaitė
(Pagal H. K. Anderseną. Vertė J. Balčikonis)
Pačioj giliojoj jūros vietoj stovi karaliaus rūmai. Jūros
karalius buvo našlys, ir jo namus žiūrėjo senutė motina. Ji buvo verta
didžiausių pagyrimų, ypač už gražų anūkių nėrovių auklėjimą.
– Kada jums sueis penkiolika metų, – tarė kartą senelė, –
gausite leidimą išplaukti į jūros paviršių.
Visos džiaugėsi, bet nė viena karalaitė to taip netroško,
kaip jaunėlė. Galų gale ir jai sukako penkiolika.
Kai ji iškišo galvą iš vandens, saulė tik buvo nusileidusi.
Netoli savęs išvydo laivą. Karalaitė priplaukė prie kajutės langelio ir pro jį
pamatė daugybę puikiai išsipuošusių žmonių. Visų gražiausias buvo jaunas princas
didelėmis juodomis akimis. Bet staiga pakilo vėjas ir papūtė į laivą, kilo
sujudimas. Ji ieškojo akimis princo. Ir, dūžtant laivui, pastebėjo jį krintant į
vandenį.
Karalaitė šoko plaukti pro rąstus ir lentas, pamiršusi, kad
gali nuo jų lengvai žūti. Giliai pasinerdama ir vėl iškildama ant bangų, galop
priplaukė princą ir nunešė jį į krantą.
Netrukus prie tos vietos, kur karalaitė paguldė princą,
prisiartino jauna mergaitė. Ji pasišaukė žmonių. Pasislėpusi nėrovė pamatė, jog
princas atsigavo ir visiems maloniai šypsosi. Paskui ji ne kartą plaukė į tą
vietą, kur buvo palikusi mylimąjį, bet jo nematė, todėl kiekvieną kartą
sugrįžusi darėsi vis liūdnesnė.
Nebeištvėrusi ilgesio jaunoji karalaitė nusprendė plaukti į
kriokiantį verpetą, už kurio gyveno ragana.
Pamačiusi ją ragana tarė:
– Žinau, ko tau reikia. Pataisysiu gėrimo, bet turėsi man
atlyginti. Tu turi gražiausią balsą jūros pasaulyje, jį atiduosi man. Užtat
duosiu tau kojas. Vaikštant tave vers aštrus skausmas, tačiau teks kentėti. O
jei princas ves kitą, tu virsi jūros puta!
Karalaitė buvo pasiryžusi.
– Kas bus, tas, – tarė ji.
Ragana užkaitė katilą. Išgėrusi raganos vaistą, karalaitė
neteko sąmonės. Kai atbudo, šalia stovėjo gražusis princas, o jos nuostabioji
uodega buvo virtusi dviem liaunais pagaliukais, kuriuos žmonės vadina kojomis.
Princas paklausė, kaip čia pateko, o ji tik pažvelgė į jį, nes negalėjo kalbėti.
Karalaitę aptaisė brangiais šilkų drabužiais, ji tapo pirmąja
pilies gražuole. Kartu su princu jie jodinėjo po kvepiančius miškus, laipiojo po
kalnus, ir nors iš jos kojų bėgo kraujas, ji juokėsi ir su džiaugsmu sekė
mylimąjį.
Bet štai ėmė žmonės kalbėti, kad princas veda kito karaliaus
dukterį.
– Aš turiu su ja susitikti, – tarė jis jai, – nes to nori
mano tėvai, bet jie manęs neprivers vesti.
Jūros karalaitė tikėjo ir nekantriai laukė princesės. Tačiau
mergelei pasirodžius princas negalėjo patikėti savomis akimis.
– Tai tu! – sušuko jis, – Tai tu mane išgelbėjai, kai aš
pusgyvis gulėjau ant kranto. O, koks aš laimingas!
Tuo metu jūros karalaitei rodėsi, kad plyšta iš skausmo
širdis. Pirmą vestuvių rytą ji turės mirti ir pavirsti jūros puta. Paskutinį
kartą karalaitė kvėpavo su princu tuo pačiu oru, žiūrėjo į mėlyną jūrą ir
žvaigždėtą dangų... Pasibaigus princo ir princesės vestuvių puotai laive viskas
nutilo. Visi sumigę ilsėjosi. Staiga iš jūros gilumos iškilo jūros karalaitės
seserys. Vėjas nebesklaidė jų ilgų plaukų – jie buvo nukirpti.
– Mes atidavėm savo plaukus raganai, gelbėdamos tave nuo
mirties. Ji davė mums peilį! Prieš saulės tekėjimą turi juo perverti princui
širdį – tu vėl tapsi nėrove, sugrįši į jūros dugną.
Jūros karalaitė paėmė peilį, pasilenkė prie princo, pabučiavo
į kaktą, ir ranka, laikiusi peilį sudrebėjo. Švyst ir nutėškė jį tolyn nuo savęs
į paraudusias nuo ryto šviesos bangas.
Dar kartą gęstančiomis akimis pažvelgė karalaitė į princą,
paskui šoko nuo laivo į jūrą ir tuojau pajuto savo kūną leidžiantis puta.
Jūros karalaitės atspindys
heteroje
Meilės santykis dažnai siejamas su kančia. Toks ryšys – tarsi
išbandymas, vedantis į tobulėjimą arba žlugimą. Šis skirtingų polių pajautimas
būdingas moteriai – heterai, antrajam T. Wolff nurodytajam tipui. Šią moterį
labiausiai domina ryšys su vyru ir šio santykio keitimasis, augimas. Šeima ar
bendruomenė šio tipo moteriai nėra svarbi. Ji, kaip ir gražioji nėrovė, visuomet
seka savąjį princą.
Hetera, ieškodama tokio partnerio, dėl kurio sutiktų atiduoti
balsą, paaukoti šeimą ir namus, nori, kad mylimasis priimtų ir jam skirtus
iššūkius. Ji nėra ramios ir saugios aplinkos kūrėja, greičiau – vedlė gyvenimo
ir asmenybės pokyčių link. Hetera neblogai pažįsta vyrus, todėl jai nesunku
susipažinti ir užmegzti santykius. Štai jūros karalaitei nereikėjo balso, kad
sužavėtų princą, jai užteko išraiškingų akių, švelnaus judesio ir trapaus
grožio. Tačiau atsidavimas kitam gali vesti į pražūtį. Mažajai nėrovei princas
buvo svarbesnis už gimtųjų namų šilumą. Pasirinkusi mylėti, ji pasirinko
mirti.
Jeigu jūsų gyvenimas – ištisa nelaimingai pasibaigusių meilės
istorijų virtinė, jeigu iš vyro reikalaujate nuolatinio dėmesio, jeigu būdama
viena ar su draugėmis jaučiate, kad nesate visiškai patenkinta, nes jums trūksta
jumis besižavinčio vyriško žvilgsnio, gali būti, kad hetera – svarbi jūsų
moteriškosios esybės dalis. Būkite atsargi – heteros santykiai su vyru dažnai
nutrūksta. Visų pirma, ši moteris netęs santykių, kurie neauga, netobulėja.
Greičiau, kaip jūros karalaitė šoks į šaltą jūrą nei laikysis to, kas neturi
ateities. Kita vertus, jai sunku įsipareigoti ilgam. Todėl šios moters gyvenimas
pilnas emocinių svarstymų ir nestabilių prisirišimų. Heteros savybes gana gerai
įamžina aktorė Marilyn Monroe. Visų laikų moteriškumo simboliu laikyta moteris
asmeniniame gyvenime buvo labai nelaiminga.
Visgi, nereikėtų suklysti vertinant heteros tipo moteris.
Išorė ne visuomet tampa jų ginklu. Šiuo atveju moteriškumą derėtų suprasti kaip
psichologinį mechanizmą, atsiskleidžiantį per sumanumą, kūrybiškumą ir
intelektą.
Heteros tipo moteris, būdama pasiaukojanti ir atsidavusi,
dažnai pamiršta apie savo finansinę, socialinę gerovę. Santykiams nutrūkus,
moteris lieka viena, nes nieko be vyro ir neturėjo. Tam, kad išvengtų tokio
likimo, moteris turėtų išmokti puoselėti savo talentus, o megzdama socialinius
ryšius neapsiroboti vien vyrais.
Mažosios Pepės atspindys
amazonėje(Pagal A. Lindgren)
Amazonės graikų mitologijoje – tai moterų karių tauta. Nieko
keista, kad šis T. Wollf išskirtas tipas apibūdina nepriklausomą, turinčią
stiprų vyrišką pradą, mėgstančią ir priimančią iššūkius moterį. Tokios moters
siekis įnešti savąją dalį į pasaulinę „areną“ gali pakeisti net istoriją.
Prisiminkime Margaret Thatcher. Ši moteris, sugrąžinusi Didžiąją Britaniją į
galingiausių pasaulio valstybių gretas, sugebėjo parodyti, kad ne kiekvieną
moterį galima pavadinti silpnąja lytimi.
Amazonės bruožus galima pastebėti dar vaikystėje. Pavyzdžiui,
A. Lindgren sukurta herojė raudonplaukė Pepė turi jų tikrai nemažai. Padūkėlė
visada žinojo, kas jai geriausia ir kaip to pasiekti. Ji niekada nekreipė
dėmesio į draudimus ir skatinimus elgtis mergaitiškai.
Pirmą kartą nuėjusi į svečius Pepė nesistengė elgtis pagal
priimtas normas: „Atsisėdusi, ji atkišo kojas ir įsistatė lėkštutę tarp kojos
pirštų <...>, prisigrūdo tiek bandelių į burną, kad negalėjo žodžio
ištarti, nors ir labai stengėsi. Prie stalo sėdėjusios ponios nepatenkintos
žvelgė į ją, bet ji nieko nepastebėjo.“
Nors Pepės elgesys ne kartą glumino aplinkinius, tačiau
mergaitei padėjo pasiekti savo užsibrėžtų tikslų. Panašių į Pepę, išdykusių
mergaičių tikriausiai pažįstate ir realybėje. Jos auga, tampa moterimis, o
elgesys, išmoktas vaikystėje, dažnai jas lydi visą gyvenimą. Galbūt šią mažąją
išdykėlę rasite ir savyje? Jeigu jums gyvenime darbas yra svarbiausia, jeigu
įtariate, kad kolegos jums už nugaros jus vadina beširde, o bosas patiki
užduotis, kurios visiems kitiems atrodo neįveikiamos, gali būti, kad šiek tiek
amazoniškos prigimties turite.
Gali atrodyti, kad moterų, pasižyminčių vyriškomis savybėmis,
anksčiau nebuvo, kad jos atsirado tik moterims tapus emancipuotomis. Tačiau
mokslininkai nustatė, jog ne kas kitas, o moterys atrado ginklus, kad galėtų
rungtis su fiziškai pranašesniais vyrais. Kas žino, galbūt pirmosios apie tai
pagalvojo amazonės tipo moterys? Juk būtent šiam tipui būdingas polinkis
konkuruoti su stipriąja lytimi. Pepei konkuravimas taip pat nesvetimas:
„O dabar, ponai ir ponios, noriu jums labai maloniai
pasiūlyti! Kas iš jūsų išdrįs susiimti su Stipruoliu Adolfu, kas drįs nugalėti
stipriausią pasaulio žmogų?
Niekas nesiryžo.
– Aš prikulsiu, – tarė Pepė Anikai.
– Aišku, bet tu jo neįveiksi, – pasakė Anika. – Juk jis
stipriausias vyras visam pasauly.
– Vyras gal, – tarė Pepė. – Bet aš esu stipriausia pasaulyje
mergaitė, įsidėmėkit.“
Amazonės polinkis konkuruoti gali pakeisti istoriją. Štai
Emmeline Pankhurst, nenorėdama pripažinti, kad moterys turi paklusti vyro
valiai, iškovojo moterims teisę balsuoti. Tačiau savo kovingumu amazonės gąsdina
aplinkinius, o ypač priešingą lytį. Šios moters jėga ir noras pasiekti tikslą
kitiems gali atrodyti kaip įžūlumas, grobikiškumas.
Iš tiesų, po amazonės ryžtingu elgesiu gali slėptis baimė ir
pažeidžiamumas. Net linksmutei Pepei trūko šilumos. Kiek mergaitei buvo
džiaugsmo, kai po ilgo išsiskyrimo ji pamatė savo tėtį: „Tėti Efraimai! – šaukė
Pepė ir pakibusi jam ant kaklo taip mostagavo kojomis, kad jos dideli batai
nukrito žemėn.“ Kartais ir stipriajai amazonei reikia nebijoti pabūti silpna
mergaite.
Sniego karalienė(Pagal
H. K. Anderseną. Vertė J. Balčikonis)
Dideliame mieste gyveno du vargingi vaikai. Jie nebuvo brolis
ir sesuo, bet mylėjo vienas kitą kaip vieno tėvo vaikai. Berniukas buvo vardu
Kajus, o mergaitė Gerda. Jų laimingos vaikystės dienos slinko ramiai. Vasarą
vaikai susikabinę rankomis vaikščiodavo po savo darželį, o žiemą sėdėdavo prie
krosnies klausydamiesi senelės pasakojimų.
Tačiau vieną įprastą dieną vaikams bežaidžiant Kajus staiga
sušuko: „Ai, kas man į širdį dūrė!..“ Po minutėlės pridūrė: „O dabar kažkas
įkrito į akį!“ Gerda apkabino jam kaklą, žiūrėjo į akis, bet jo akyse nieko
nebuvo matyti.
Iš tikrųjų Kajui į akį ir širdį įkrito mažytė šukelė iš
sudužusio velnio veidrodžio, kur kiekvienas didelis ir gražus daiktas rodėsi
menkas ir bjaurus, o bjaurus ir piktas darėsi dar bjauresnis ir piktesnis. Ir
dabar Kajaus širdis turėjo pavirsti į ledo gabalą. Nuo to laiko jis pasidarė
nemalonus ir piktas.
Vieną dieną berniukas išlėkė važinėtis su rogutėmis į aikštę.
Kada vaikai buvo labiausiai įsilinksminę, į aikštę įvažiavo didelės baltos
rogės, kuriose sėdėjo baltais kailiniais apsirėdžiusi moteris. Rogės du kartus
apvažiavo aikštę, o Kajus prišokęs bematant prikabino prie jų savo rogeles ir
ėmė čiaužti. Didelės rogės pradėjo smarkiau važiuoti ir greitai pasuko į vieną
gatvę. Kajus kelis kartus mėgino atsikabinti savo rogutes, bet žmogysta baltais
kailiniais vis jam linksėjo ir dūmė toliau. Netrukus jie išvažiavo už miesto
vartų. Tada sniegas ėmė taip baisiai versti, kad berniukas nebematė savo rankos
prieš akis.
Staiga didžiulės rogės sustojo, ir iš jų išlipo aukšta,
liekna, graži moteris apsnigtais kailiniais. Tai buvo pati Sniego karalienė.
„Gerokai pavažiavome! – tarė ji,– Tu visai sušalęs! Lįsk po mano lokių
kailiniais.“ Ji įsodino berniuką į roges ir apsuko jį savo kailiniais, kuriuose
Kajus jautėsi lyg pasinėręs į sniego pusnį. Ir prispaudusi Kajų nuvežė jį
į savo karalystę.
Tuo tarpu vargšė Gerda visur ieškojo Kajaus. Klausydama savo
širdies ir tikėdama, kad Kajus gyvas, ji pasiryžo leistis į paieškas. Kelionėje
mergaitė patyrė gausybę pavojų, sutiko daug pagalbininkų ir nemažai priešų.
Visgi, jai pavyko rasti Sniego karalienės rūmus.
Palaukusi, kol Sniego karalienė išvažiuos, ir įslinkusi į
rūmus, Gerda išvydo it ledo gabalėlį sušalusį Kajų. Ji taip apsidžiaugė jį
pamačiusi, kad laimės ašaros ištryško iš akių. Jos krito Kajui ant krūtinės,
pasiekė jo širdį ir sutirpdė ledą. Kajus ir Gerda laimingi grįžo į namus. Tik
įeidami pro duris, jie suprato, kad suaugo.
Sniego karalienės
motiniškumas
T. Wolff pastebėjusi, kad kai kurios moterys jaučia didelį
poreikį globoti ir norą rūpintis kitais, išskyrė dar vieną moters tipą – motiną.
Tokio tipo moterys gali būti geros motinos, mokytojos, psichoterapeutės. Jos
geba pajusti, ką galima išryškinti, išauginti, palaikyti. Prie tokių moterų
linksta širdis, kai sunku, iš jų laukiama pagalbos ir palaikymo.
Sniego karalienė, turėdama ypatingą dovaną – pajusti kitą
žmogų, sugeba pritraukti Kajų. Motinos tipo moterys jaučia, ką kitas galėtų
plėtoti ir tobulinti, o tai padeda patraukti ir išlaikyti žmones šalia.
Motiniškos moterys palaiko ir puoselėja viską, kas yra silpna ir neišvystyta,
todėl prie jų linksta trokštantieji rūpesčio ir globos.
Tačiau kartais motinos tipo moterys pamiršta, jog jos
neprivalo visą laiką rūpintis ar globoti kitus. Taip įvyksta tada, kai rūpestis
kyla iš noro jaustis reikalingai. Tikriausiai pažįstate tokių mamų, kurios,
deklaruodamos meilę ir rūpestį, suvaržo ir slopina kito laisvę. Nenoras paleisti
globotinį gali pasireikšti pastangomis kontroliuoti kitą, nebūtinai vaiką.
Galima sakyti, kad kartais motinos tipo moterys, siekdamos būti svarbios ir
reikalingos, pamiršta net ir vaiko gerovę. Štai Sniego karalienė uždaro Kajų
savo rūmuose, kurie spindėte spindi šviesa, tačiau yra šalti ir tušti.
Uždarydamos savo pasaulyje, motiniškos moterys leidžia, kad jų globotinio širdis
vis stipriau ledėtų ir jis vis labiau pamirštų savo poreikius, būdamas atskirtas
nuo išorinio pasaulio.
Gyvendamas pas Sniego karalienę Kajus nepastebėjo, kaip
suaugo. Kartais motinos tipo moterys nenori leisti, kad jų globotiniai suaugtų,
nes bijo, jog tada atsiskirs nuo jų. Tačiau taip, kaip motina turi mokėti
paleisti vaiką, jam užaugus, taip ir motinos tipo moterys turi mokėti suvaldyti
poreikį globoti.
Kiekvienas žmogus kuria savo gyvenimo istoriją. Dažnai norisi
ją paversti pasaka su laiminga pabaiga. Ieškome princo, kuris suteiktų begalinę
meilę. Bandome atrasti paslėptus turtus ar pastatyti rūmus, kuriuose būtume
laimingi iki gyvenimo pabaigos. Bet sunkumai neišvengiami. Pelenėms kelią
užkerta pamotės, princesėms – raganos. Tačiau burtų lazdelė – mūsų rankose.
Žinodami savo stiprybes ir silpnybes galime patys rinktis, kuria linkme norime
eiti ir kokią pasaką sau kuriame. Neverta aklai sekti tipais ar suformuotais
stereotipais. Juk sava pasaka visuomet gražiausia, o jos finalas – dažniausiai
mūsų pačių padėtas taškas.
Psichologės Milda Astrauskaitė ir Janina
Borovaja
|