Jei
norime, kad 4–12 metų vaikai sėkmingai išmoktų reikiamų eismo saugumo įgūdžių,
būtina gerai suprasti, kokie yra su vaiko amžiumi susiję mokymo ypatumai, ir kad
geresnių mokytojų už tėvus ar kitus asmenis, kurie vaikui yra autoritetas,
tikrai nerasime.
„Reikėtų, kad suaugusieji kaip galima anksčiau
pradėtų vaikams rodyti tinkamo elgesio pavyzdį. Matydamas savo tėvų įpročius,
vaikas gauna pirmąsias svarbias pamokas. Vargu, ar galima tikėtis, kad vaikas
norės prisisegti saugos diržą, jei matys, kad patys tėvai jo niekada nesisega.
Tokiu elgesiu tėvai savo vaikui siunčia prieštaringą pranešimą, todėl jis
supras tik viena: jei mamytė ar tėtis diržo nesisega, reiškia, kad tas diržas
nėra jau toks svarbus dalykas,“ – teigia „Renault“ vairavimo mokyklos
direktorius Zbigniewas Weseli.
Tyrimų
rezultatai rodo, kad dėl mokymo ypatumų, kuriuos nulemia vaiko amžius, ir dėl
to, kad jis dar neturi tam tikrų gebėjimų, kurie susiformuoja gerokai vėliau,
vaikas dar nesugeba tam tikros informacijos paversti įgūdžiais. Pavyzdžiui,
nustatyta, kad jaunesni nei 9 metų vaikai dar neturi gebėjimų, būtinų
atpažinti, kad eismo situacija yra pavojinga: taigi, tokie vaikai dar nesugebės
įvertinti, ar pėsčiųjų perėja saugi, ar galima saugiai pereiti gatvę.
„Mažyliai
tikrai dar negali patys analizuoti situacijos, o didysis jų gyvenimo pažinimas
vyksta pagal tai, kaip elgiasi jų tėveliai. Mokykloje galima kiek nori mokyti
vaikus, kad per gatvę būtina eiti tik tam skirtose vietose ir tik degant žaliam
šviesoforo signalui. Tačiau jeigu tėvai vaikus į mokyklą veda per gatvę ne
pėsčiųjų perėjoje ar bėga sankryžoje degant raudonam šviesoforo signalui, tai
mokytojai per vieną ar dvi valandas jų neišmokins, kad reikia elgtis kitaip,“ –
sako „Sostena – Renault Sport“ komandos lenktynininkė Agnė Vičkačkaitė –
Lauciuvienė.
Be to,
reikia nepamiršti, kad įgūdžius, kurių mokome tokio amžiaus vaiką, jis sugebės
pakartoti tik ten, kur vyko mokymasis. „Taigi, nors tėvai ir aiškino, kaip reikia
eiti per tas perėjas, kurios yra pakeliui į mokyklą, tai nereiškia, kad vaikas
sugebės tinkamai elgtis ir naujoje vietoje. Tai yra itin svarbi informacija ir
patiems vaikams, ir jų globėjams,“ – pabrėžia
„Renault“ vairavimo mokyklos instruktoriai.
„Jeigu
vaikas tik pradeda eiti į mokyklą, arba jūs pakeitėt mokyklą ar namus ir jo
kasdienis gyvenimas pasikeitė, tiesiog gyvybiškai būtina bent pora kartų kartu
su vaiku praeiti maršrutą ir pirmyn ir atgal. Taip jis išmoks ir lengviau
supras, kaip saugiai patekti į mokyklą ar į namus,“ – sako A. Vičkačkaitė –
Lauciuvienė.
Be to,
tyrimų rezultatai rodo, kad sėkmingiausiai vaikas mokosi tada, kai mokymosi
procesas vyksta praktiškai, t. y. kai savo praktinius įgūdžius jis tobulina
tikrovėje. Jei vaikui mokantis praktiškai kartu dalyvauja ir jam artimas
žmogus, vaikas mokosi greičiau. Mokyti saugiai pereiti gatvę galima jau nuo 5
metų amžiaus, tačiau nepamirškime, kad nuspręsdami, ar perėjimui pasirinkta
vieta bus saugi, dauguma jaunesnių nei 10 metų vaikų vis tiek darys daugybę
klaidų. Jei mokysime tinkamai, 12 metų vaikas gatvėje sugebės elgtis beveik
kaip suaugęs pėstysis.
|