
Apie dviejų vienodų it vandens lašeliai žmogelių nuotykius mokykloje
sklando legendos. Nejučia pasvajoji, kad smagu būtų žvilgtelėti iš šalies į savo
antrininkę ir į biologijos egzaminą nusiųsti identišką, tik moksliukę sesę…
Sakoma, kad net nuo gimimo skirtingose šalyse augantys dvyniai jaučia brolio
artumą, kad vienam susirgus ir kitas sunegaluoja. O kurdami šeimas jie pasirenka
beveik vienodus (nors ir ne dvynius) sutuoktinius.
Kaip iš tikrųjų jaučiasi žmogeliai, kuriuos vienu kartu
dievulis pasiunčia tai pačiai mamai ir tėčiui? Privalumų, be abejo, yra. Tačiau
yra ir vienas nemažas trūkumas.
Kiekvieno žmogaus siekis - išsiskirti iš kitų. Kiekvienas
nori būti vienintelis ir nepakartojamas. Kaip tik to du „lašeliai” netenka tik
gimę - tas pats vežimėlis, tokios pat žydros palutės, dryžuotos kojinytės ir tik
po vieną mamos bei tėčio ranką...
Apie tai, ką turėtų žinoti dvynukus auginantys tėveliai, jų
giminaičiai bei kaimynai, pasakoja psichologė Erika Beržinienė.
Sveiki, tai mudu
abudu
Nors dvynukai gimsta kaip ir kartu, iš tiesų nėra mamos ir
tėčio, kurie nežinotų, kuris - Stepukas ar Juliukas gimė pirmas. Dažniausiai
pirmasis būna truputį stipresnis už brolį ir šiek tiek aktyvesnis. Augdami jie
pasiskirsto vyresnio ir jaunesnio vaiko vaidmenimis, kurie, tiesą pasakius,
nedaug besiskiria nuo pametinukų. Ir visai neblogai jaučiasi.
Juk visada po ranka turi žmogelį, kuris beveik taip pat
supranta pasaulį, beveik taip pat vystosi ir susiduria su panašiais sunkumais ar
kliūtimis („Norim valgyti, kur mamytė? Vauuu vauu!”, tik dvigubai stipriau). Ir
darbus (įsisukus į virtuvės spinteles) dviese nuveikti galima greičiau. Nors
abiem smagu kraustyti spinteles, kiekvienas jų viliasi būti nepakartojamas ir
vienintelis („Aš labiau noriu pas mamą ant rankų”, „Aš gražiau šypsausi”).
Pasak Erikos Beržinienės, dvynukai siekia dviejų
prieštaraujančių dalykų: būti vienu kumštuku ir išsiskirti. Antrasis siekis ypač
sunkus. Juk ir Stepukui, ir Juliukui dažniausiai patinka tie patys dalykai (abu
mėgsta ledus, nekenčia manų košės, nori draugauti su Onute ir t.t.). Tad
kiekvienam atskirai susirasti malonią ir skirtingą sritį nepaprasta.
Dvi uogytės ar dukrytės?
Iš ko gatvėje pažinsi, kad mama vedasi dvynukus. Jei tai
sesutės, tai iš tolo jos vienodai raudonuos - lyg uogos. Pasak psichologės,
vyresni dvynukai patys reikalauja tokių pačių daiktų. Tačiau kol vaikai dar
negali sakyti savo nuomonės (kūdikiai ir pirmųjų grupių darželinukai),
akivaizdu, kad mintis rengti vienodai priklauso mamytei. Neretai dėl labai
paprastos priežasties - taip patogiau.
Psichologė mano, kad dažnesnė kita priežastis: tėvai tarytum
pasineria į dvynukų auginimo „transą”. Suaugusiuosius apima noras viską daryti
„kvadratu”. Tokia tėvų iniciatyva gal ir graži aplinkiniams bei patiems tėvams,
tačiau nenaudinga dvynukams.
Atpažink mane
Psichologė pateikia galimą aprangos sprendimo būdą: „Jei
abiem vaikam perkate po kostiumėlį, jie gali būti vienodi, tačiau skirtingų
spalvų”. Tėvai turi žinoti, kad taip ne tik ugdomas estetinis vaikų skonis, bet
ir formuojamas jų išskirtinumas. Todėl išorinės priemonės - skirtingų spalvų
drabužiai, atskiros lovelės, indai (vieno lėkštė su boružėle, kito - su voriuku)
ir pan. labai padeda.
Be to, kad ir kaip smagu vaikams būtų apgaudinėti aplinkinius
ir apsimetinėti ne savimi, vis dėlto dvynukai viliasi, kad kieme juos kaimynai
atpažins ir nesupainios. Patarimas kaimynams ir giminaičiams. „Aš Stepukas, o
jis Juliukas”, - šie vaikų lūpomis tariami žodžiai tebus pasakyti vieną kartą.
Nekamantinėkite kas rytą sutikę laiptinėje: „Tu kuris - Stepukas? A, tu
Jonukas”. Dvyniai trokšta, kad suaugusieji pastebėtų būtent jį (ar ją),
atpažintų ir suprastų, kuo jis yra ypatingas. Kuriam gi malonu, kai jį painioja
su kitu?
Vienam dangaus aukštuma, o
kitam?
Stepukas ir Juliukas pasiryžę vienas už kitą galvas guldyti.
Darželyje Mildutė taikosi įžnybti Stepukui, bet Juliukas pirmas atkiša
kumštukus. Auklėtoja į kampą pastato Juliuką, bet Stepukas makaluojasi
netoliese, kad broliui būtų linksmiau. Nors brolių ryšys nepaprastai artimas ir
šiltas, tarp jų ir didžiulė konkurencija.
Pasak psichologės, dvynukų auginimas ir auklėjimas - ypač
sunkus uždavinys tėvams. Štai dėl to gana dažnai jie kreipiasi į psichologus.
Guodžiasi, kad vienas dvynukų siekia „dangaus aukštumų” įvairiose srityse, o
antrasis tampa didele bėda: nieko nenori, nustoja domėjęsis bet kokia veikla,
vangus ir pan. Kaip taip atsitinka?
Labai paprastai. Štai pavyzdys: dvynukai susidomi nauja
veikla. Juliukui ir Stepukui patinka statyti namus iš „Lego” kaladėlių. Sutūpę
ant kilimo sukuria vos ne visą miestą. Tėvams apsąla širdis, kai abu draugiškai
stato vieną tiltą ar bokštą. Pamažu pradeda aiškėti, kad vienam vaikų sekasi
truputį geriau. Iš pradžių tai didelių pokyčių nesukelia. Antrasis vaikas
pasistengia, ir jam kartais pavyksta padaryti taip pat greitai ir gražiai, o
kartais net ir gražiau nei broliui.
Štai taip pamažu gimsta konkurencija. Juk tas, kuriam
pasisekė labiau, greičiau sulaukia tėvų pagyrų, susižavėjimo ir pritarimo.
Antrajam tenka džiaugtis žodžiais: „Ir tavo darbelis labai gražus”. Juk
suprantate, ką reiškia „ir tavo…”, kai pirmasis vaikas sulaukia aimanų: „Oi,
kaip gražu…” Šitaip pamažu vienas dvynukų supranta, kad šiame kovos lauke jis
nebus nugalėtojas, ir kūrybinis džiaugsmas aptemsta. Kas gi nori būti antras
pagal gėrį?
Sėkmės išbučiuotas
Dvynukai daug mokosi vienas iš kito, tačiau nusivilia savo
gebėjimais ten, kur sekasi kitam. Labai dažnai atsitinka, kad vienam vaikui vis
sekasi, kitam vis nesiseka. Dvynukės Justina ir Miglė lanko šokių būrelį. Vienai
jų sekasi ypač gerai. Ją kviečia net į tarptautinius konkursus. Tėvai
atsikvepia, kai antroji susidomi menu. Regis, ir ji ras tai, kuo galės
didžiuotis. Miglė pradeda lankyti dailės būrelį ir jai ten patinka.
Tačiau į dailės būrelį ima veržtis ir Justina. Argi drausi,
juo labiau kad mintis kartu važiuoti troleibusu į dailės studiją, patiko ir
Miglei. Nuo šiol abi renkasi dažus, abi aptarinėja draugių piešinius ir …
Spėkit, kas nutinka. Netrukus tarptautinėse parodose puikuojasi vyresniosios
dvynukės Justinos darbai, piešinukais nukabinėtos net namų sienos (šalia
nuotraukų iš šokių konkurso). Tuo tarpu Miglė vis dažniau pasitenkina ausinuku
ir sakosi, kad piešti jai visai nepatinka...
Neleiskite rajūnei konkurencijai
praryti vaiko
Jei norite, kad konkurencija „nesuvalgytų” vieno dvynukų,
leiskite vaikus į skirtingus būrelius. Jei vaikai nori lankyti tą patį būrelį,
patartina mažiau „sėkmingąjį” vis paskatinti, dažniau pasidžiaugti jo
laimėjimais.
Būtinai įvardykite, kuo įspūdingas jo pasirodymas ar
darbelis. „Gal tai nuskambės keistai, bet tam, kurį lydi sėkmė, tėvų dėmesio
reikia mažiau, - įsitikinusi psichologė. - Kodėl? Nes tas, kuriam sekasi,
sulaukia daugiau pagyrų iš šalies.“
Be to, nors ir kaip slėptumėte, kad tėvai džiaugiasi vaiko
laimėjimais, tėvams tai parašyta ant kaktos. Beje, tai svarbu ne tik dvynukų,
bet ir kitų mažųjų (ypač pametinukų) tėvams, kurių vaikai lanko tą patį būrelį.
Jei vienam vaikų staiga dingo noras lankyti tą patį būrelį, geriausias
sprendimas - leisti susirasti kitą.
Jei auginate
dvynukus
▪ Nuo mažų dienų stenkitės vaikus rengti skirtingai, pirkite
jiems nevienodų spalvų daiktus.
▪ Konkurencijos išvengsite, jei abiem skirsite ne tik
vienodai dėmesio ir meilės, bet stengsitės sudominti skirtingais dalykais.
▪ Niekada jų nelyginkite. Leiskite bent namie pasijusti
nepakartojamiems.
▪ Niekada nepriekaištaukite, kodėl vienas ar kitas vaikas
nesielgia taip gerai kaip kitas - neverskite jų būti viena galva ar viena
širdim.
▪ Raskite laiko kiekvienam vaikui atskirai. Tai gali būti
trumpi pasivaikščiojimai ar pokalbiai. Jei leidžiate vaikus į skirtingus
būrelius, tuo metu, kai laukiate vieno, galite puikiai išnaudoti laiką skirdami
visą dėmesį kitam.
Vilma Meškauskienė