Vis dar sklando mitas, kad be namų darbų vaikas nieko neišmoks. Iki šiol kai kurie mokytojai įrodinėja, kad namų darbai yra būtini, neva šitaip įsisavinama pamoka. Tačiau neretai vaiko mokymas šitaip užkraunamas tėvams. Juk namuose vaikas, kaip ir suaugęs po darbų, turetų pailsėti. Todėl Švietimo ir mokslo ministerijos specialistai teigia, kad pirmųjų klasių mokiniams namų darbai neužduodami. O vyresniųjų klasių mokiniams namų darbai neužduodami prieš savaitgalį ir atostogas.
Ne paslaptis, kad kai kuriose mokyklose pirmųjų klasių mokytojos tėvų paprašo, kad šie parašytų prašymus, jog pageidauja vaikams namų darbų. Šitaip mokytojai piktnaudžiauja ir savo darbą užkrauna ant tėvų pečių. Tad tėveliams rekomenduojame neskubėti rašyti prašymų, o paskaityti, ką veikti su vaikais namuose (kokius namų darbus) siūlo Vilniaus „Genio“ pradinės mokyklos mokytoja Stasė Žabienė.
Pasak mokytojos, pirmiausia ir ji sutinka bei įspėja tėvus, kad nei pirmųjų nei antrųjų klasių mokinams namų darbai nėra skiriami. ,,Tačiau namuose pirmokams rekomenduojame skaityti knygutes, – sako S.Žabienė. – Kiekvienas mokytojas turi savo mokymo metodiką.
Vienose mokyklose karpomi obuoliukai, peteliškės, piešiami laiveliai ir pan., ant jų vaikai užrašo savo perskaitytas knygeles. Kitose - visai klasei pristatomos perskaitytos knygutės. Mokytoja teigia pastebėjusi, jog pirmaisiais metais, kai klasėje aptarinėjamos perskaitytos knygos, klasės draugai užduoda statistinius klausimus: „Kelių puslapių knygelė?“; „Per kiek laiko perskaitei?“; „Ar sunku buvo skaityti?“ ir t. t. O vėliau kyla klausimų dėl turinio ir veikėjų...“
Kitas galimas namų darbas – einant iš mokyklos stebėti, kokie kelio ženklai stovi pakeliui ir ką jie reiškia. Galima skaičiuoti žingsnius iki tam tikro kelio ženklo ir pan. Rašto darbai pirmokams neužduodami. Tiems, kuriems sekasi sunkiau, rekomenduojama daugiau padirbėti su mokytoja individualiai, galbūt likti po pamokų. Dažniausiai sunkiau sekasi rašyti tiems vaikučiams, kurių ranka yra menkiau išlavinta. Tokiems rekomenduojami spalvinimo, piešimo darbai.
Būna ir kūrybinių užduočių, tačiau jos labiau skirtos tėveliams. Pavyzdžiui, jei klasėje vaikai neatspėja mįslės, ją „parneša“ namo tėveliams – tai jų namų darbai. Po klases kartu su užrašų knyga keliauja žaislas. Pirmoje klasėje tėvai aprašo žaislo nuotykius, o vaikas jį piešia. Mokytoja žaislo istoriją skaito visai klasei. Aukštesnėse klasėse žaislo kelionę aprašo ir pristato klasei pats mokinys. Vaikai rašo dienoraščius.
Šiuo metu pagal pasaulines lituanistų rekomendacijas patariama užduoti namų darbų pirmųjų klasių mokinio tėveliams. Jie garsiai perskaito 1 puslapį pasirinkto teksto, o vaikas – 1–3 eilutes. Mokinys turi girdėti skaitomą tekstą. Tik šitaip jis mokosi taisyklingo žodžių tarimo, intonacijos, kirčiavimo. Tai labai svarbu ir bendram vaiko lavinimui, o ką jau kalbėti apie gerą tėvų psichologinį ryšį su atžala.
„Mažieji labai didžiuojasi, kai tėveliai jiems paskaito knygą,“ – teigia mokytoja S. Žabienė.
Jolanta Petraitienė