
Paklausę „Ar nori eiti į mokyklą?“ tėvai iš vaikų gali sulaukti įvairiausių
atsakymų: nuo „Labai labai!“ iki „Ko aš ten nemačiau?“. Tačiau psichologai
teigia, kad pasąmoningai visi 6–7 metų vaikai nori eiti į mokyklą, nors gali
atkakliai tai neigti.
Tokį net nesuvoktą ar neišsakytą norą lankyti mokyklą lemia
vaikui itin reikšmingas siekis pakeisti socialinį statusą – iš ikimokyklinuko
tapti MOKINIU. Keičiasi vaiko socialinis vaidmuo: jis jau nebe „darželinukas“, o
„tikras mokinys“, jis eina į mokyklą, turi mokyklinę kuprinę, vadovėlius,
pratybų sąsiuvinius, rašymo priemones: tušinuką, gal ir parkerį, kartais – net
kalkuliatorių.
Trumpai tariant, jis tampa rimtu žmogumi, kuriam kieme su
„mažiais“ net žaisti nebesinori – juk jo ir žaidimai turi būti kitokie,
rimtesni.
Kaip elgtis tėvams, kad tokio svarbaus ir reikšmingo gyvenimo
virsmo metu jie taptų tikrais vaiko bendražygiais, galinčiais padėti jam
sėkmingai integruotis į mokinių visuomenę?
Skatinti tikėjimą ir pasitikėjimą
savimi, teigiamą savęs vertinimą
Pasitikintys savimi, palankiai save vertinantys žmonės yra
atsparesni gyvenimo „skersvėjams“: emociniams sukrėtimams, neigiamiems
veiksniams, nepageidaujamoms įtakoms. Pasitikintys savimi, šviesią ateities
viziją turintys vaikai, atsidūrę situacijose, kurios trukdo siekti gyvenimo
tikslų, lengviau su jomis susidoroja.
Teigiamai save vertinantys žmonės pasitiki savimi, savo
jėgomis, realiai suvokia savo vietą, jaučia savo vertę ir nesistengia pataikauti
kitiems ar įtikti, kad jaustųsi pripažinti, priimti. Tokios asmenybės jaučiasi
vertos puikaus gyvenimo ir gero aplinkinių elgesio su jomis.
Ugdant teigiamą savęs vertinimą
šeimoje derėtų:
● kuo dažniau apkabinti, priglausti vaiką, pasakyti, kad jį
mylite;
● pripažinti vaiko jausmus ir išgyvenimus svarbiais; leisti
vaikui išgyventi įvairiausius (taip pat ir neigiamus) jausmus ir juos
išreikšti;
● paskatinti, pagirti vaiką už tai, ką jis daro gerai;
ištikus nesėkmei nuraminti ir padrąsinti;
● mokyti vaiką priimti jo amžiui tinkamus sprendimus; leisti
jam klysti, nes ir iš klaidų mokomasi;
● atskirti vaiko asmenybę nuo jo elgesio, pavyzdžiui, užuot
peikę: „Tu blogas, negeras“, sakykite: „Man nepatinka, kai tu…“;
● kalbėtis su vaiku apie jo gyvenimą, klausti ir dėmesingai
klausyti;
● domėtis vaiko veikla, skatinti jį sportuoti,
eksperimentuoti, tyrinėti, piešti, vaidinti, etc.;
● stengtis būti emociškai nepriklausomiems nuo savo vaiko,
bet leisti jam tikėtis ir sulaukti jūsų paramos;
● rodyti pageidaujamo elgesio su vaiku ir kitais žmonėmis
pavyzdžius.
Išsiugdytas pasitikėjimo savimi jausmas padės vaikui naujoje
– mokyklos – aplinkoje jaustis tvirtai ir emociškai saugiai.
Kurti teigiamą
motyvaciją
Pradedant lankyti mokyklą ypatingos reikšmės įgyja nuostatos
ir nuotaikos, su kuriomis vaikas peržengia mokymo įstaigos slenkstį. Neretai
vaiko požiūrį į mokyklą, apskritai į mokymąsi nulemia tėvų nuomonė. Jei tėvai
žvelgia į mokyklą kaip į „neišvengiamą blogybę“, suprantama, vaikų motyvacija
mokytis bus labai menka.
Protingi tėvai suvokia, kad šiuolaikiniame pasaulyje
išsilavinimas, žmogaus kompetencija yra bene svarbiausi veiksniai, lemiantys
sėkmę gyvenime, todėl savo vaikus nuteikia rimtam ir atsakingam požiūriui į
mokymąsi ir mokyklą. Tokios nuostatos sukūrimas – pirmas žingsnis į vaiko sėkmę
ateityje. Taigi užuot palikę vaiko motyvacijos kūrimąsi kiemui ir vyresniems
draugams, pasistenkime padėti savo atžalai atrasti kuo daugiau priežasčių, dėl
ko verta mokytis.
„Aš ir pasaulis“ vadovėlių bei pratybų autorė, Švietimo
plėtotės centro vyr. specialistė Violeta Jonynienė
Šaltinis: žurnalas „Pirmokas“