Pereidamas į penktą klasę vaikas kartu įžengia ir į paauglystę. Dėl
akceleracijos ji vis ankstėja, ir šiuo metu dvylikametis dažniausiai jau yra
laikomas paaugliu. Šis raidos etapas trunka apie dešimt metų. Jo metu vaikas
daug kuo domisi, mokosi, praktikuojasi, tobulėja, atsirenka, kas jam yra įdomu,
sekasi, mąsto apie ateitį. Paauglystė baigiasi, kai susiformuoja stabili,
savarankiška asmenybė. Apie vaiko kelią į paauglystę kalbamės su klinikos
„Šeimos namai“ psichiatre Goda Bačiene.
Penktokas – jau
paauglys
Anot psichiatrės, noras būti „kietam“ susijęs su vidinio
vaiko pasaulio pasikeitimais. Juk paauglystė pirmiausia yra lytinio subrendimo
laikas. Būtent šiuo metu vaikas suvokia, kad jis yra seksualus, jo galvoje
pradeda po truputį suktis mintys apie lytiškumą.
Vieni vaikai seksualumą pradeda suvokti anksčiau, kiti –
vėliau. Tai priklauso nuo fiziologinių pokyčių. Kai tik organizme ima gamintis
hormonai, stimuliuojantys viso kūno brendimą, pradedamas skatinti ir seksualinis
aktyvumas. Paprastai jis reiškiasi per vaizdinius, fantazijas, sapnus, norą
sužinoti kuo daugiau apie lytiškumą, patirti malonumą, sumažinti seksualinę
įtampą, patenkinti poreikius.
Biologinis brendimas prasideda nuo kūno pokyčių: ima sparčiau
augti galūnės, ištįsta nosis, smakras, paburksta veidas, pakinta prakaito
kvapas, atsiranda jaunatvinių spuogų, ima augti plaukai gaktos ir pažastų
srityse; berniukams keičiasi balsas, ima želti ūsai, barzda; mergaitėms
formuojasi krūtys.
Šiuo periodu kūnas vaikui darosi svetimas, jis tampa
išdaviku, nes anksčiau pasiruošia naujam vaidmeniui. Vaikai pradeda gėdytis
besikeičiančio kūno, seksualumo bei nepatyrimo šioje srityje. Galiausiai
berniukams subręsta sėklidės ir ima išsilieti sperma, mergaitėms prasideda
menstruacijos. Nuo tada jie jau biologiškai gali susilaukti palikuonių. Tačiau
paaugliai dar nėra subrendę nei atsakingiems ilgalaikiams tarpasmeniniams
santykiams, nei rūpintis palikuoniais.
Vaiko branda
Prasideda ne tik fiziologinis, bet ir psichologinis
brendimas. Atsiranda seksualinių fantazijų, norų, interesų. Pradedama suvokti
save kaip vienos lyties atstovą, apmąstomas jos nulemtas vaidmuo – jis
prisiimamas arba atmetamas, ieškoma idealo. Atsiranda poreikis žavėti, daryti
įspūdį, demonstruoti savo jėgą. Tam pasitelkiamos įvairios priemonės: kūno
tobulinimas, daiktai, apranga, madingi užsiėmimai, savarankiškumo
demonstravimas, erotinio turinio pokalbiai, juokeliai.
Ilgą laiką mūsų visuomenėje vyravę tabu seksualumo klausimais
paliko pėdsaką. Nors dabar masinės informacijos priemonės gerokai perlenkia
lazdą pateikdamos informaciją apie intymumą, lytinius santykius, tačiau tėvai
vis dar išlieka susikaustę – negali nei padėti, nei apšviesti, nei normaliai
pasikalbėti apie tai su vaiku.
„Vis dar galima išgirsti: „Išvysiu iš namų, man veronikų
nereikia!“ Dažnai vaikai yra žeminami, mušami, jei tėvai įtaria, kad šie jau
pradėjo domėtis priešinga lytimi. Baudžiama dėl vėlesnio grįžimo namo, erotinio
turinio sms žinučių, nors jos dar pakankamai vaikiškos ir tik atspindi
besikeičiančius interesus“, – pasakoja psichiatrė.
Anot G. Bačienės, bręsdamas vaikas lieka vienas, jis neturi
patirties, ko paklausti patarimo, su kuo pasitarti, jį užklumpa vienišumo ir
gėdos jausmas. Paauglys tampa pažeidžiamas, jaučiasi nepilnavertis, bijo
parodyti, kaip jam sunku, kad jis silpnas ir dar nepasiruošęs būti suaugęs. Dėl
to atsiranda didelis poreikis būti „kietam“.
Amžini kartų
konfliktai
Nuo gimimo iki paauglystės visus vaiko poreikius patenkina
šeima. Šiuo periodu atžalos idealizuoja tėvus, pasitiki jais, juos myli, atvirai
reiškia savo jausmus.
Prasidėjus paauglystei vaikas pradeda jausti savo lytiškumą
ir stipriai nusivilia tėvų visagalybe, mat jie šiuo klausimu negali padėti –
seksualumo poreikio šeimoje nepatenkinsi. „Paaugliai pradeda aiškiau suvokti,
kad daugelį poreikių – užmegzti santykius, išsikovoti vietą, būti gerbiamam,
įdomiam ir panašiai – jiems teks tenkinti ne šeimoje“, – pasakoja psichiatrė.
Suvokus, kad bendravimo ir intymumo teks ieškoti tarp bendraamžių, pradedama
nuvertinti vyresnę kartą – tėvus, mokytojus.
Paaugliai tampa kritiški vyresniesiems, pastebi smulkiausias
jų klaidas, sureikšmina trūkumus. Šis santykių pasikeitimas dažnai tampa
suaugusiųjų tolerancijos išbandymu. Neretai išsprūsta žodžiai: „durnas“,
„senamadiškas“, „nieko nesupranta“ ir pan. Tokių posakių nereikėtų suprasti kaip
tyčinio įžeidimo ar viso jūsų triūso atmetimo.
Paauglys pastebi, kad nėra tobulų, idealių žmonių, jaučiasi
dėl to sutrikęs. Dažnai pats nežino, ko nori, ir dėl to išgyvena. Jis ieško savo
vietos, nori pasijusti lygiavertis ar geresnis. Jo nuomonė apie tuos pačius
dalykus ir nuotaika gali keistis kelis kartus per dieną. Paauglys sureikšmina,
išryškina savo skirtingumą. Neretai susikerta vaikų ir tėvų nuomonės dėl
aprangos, šukuosenos, maisto, pomėgių, muzikos, religijos ir kitų dalykų.
Pradedama po truputį atsiskirti nuo šeimos. Vaiko brendimo
tendencija šiuo periodu – tapti atskiru save patenkinančiu visuomenėje asmeniu.
Kuo toliau, tuo labiau vaikas ima tenkinti savo poreikius tarp bendraamžių.
Geriau, kai ta paauglių grupė yra socialiai palanki, susiformavusi pagal kuriuos
nors saviraiškos interesus, t. y. sporto, muzikos, meistravimo ar pan.
Čia svarbu išsikovoti vietą, pagarbą, jaustis savam,
sugebėti. Padeda ir išoriniai priklausymo grupei požymiai: šukuosena, drabužiai,
muzika, žargonas. Tėvai turėtų tai suprasti ir būti atlaidesni savo paaugliui.
Juk paauglystė – toks metas, kai labai lengva prarasti ryšį su vaiku.
Kai paauglys pradeda suvokti save kaip atskirą individą,
atsiranda ir privačios zonos poreikis. „Vonios kambarys, kai prausiasi paauglys,
jo spintelė, lova, kuprinė, kišenės, dienoraštis, telefono ar elektroninio pašto
turinys yra tos sferos, kur tėvams nederėtų landžioti. Liūdna, bet labai daug
gimdytojų nuolat tikrina savo vaikų kišenes, stalčius, skaito trumpąsias
žinutes, skambina draugams ir kitaip rodo nepasitikėjimą.
Paauglystė kaip tik tas metas, kai tėvai turėtų draugiškai
išplėsti ribas, suteikti savo atžalai daugiau laisvės. Pavyzdžiui, leisti ilgiau
pabūti kieme su draugais, vienam įveikti didesnius atstumus viešuoju transportu,
patikėti sudėtingesnius darbus, didesnes pinigų sumas ir panašiai. Taip, nors ir
kontroliuojamas tėvų, vaikas mokytųsi atsakingai veikti“, – pataria G.
Bačienė.
Didesnė laisvė išmokys paauglį atsakomybės. O draudimai,
nepasitikėjimas tik sukels pasipriešinimą. Konfliktų pasekmės, deja,
neprognozuojamos – paauglys užsidaro, nesipasakoja, liūdi arba priešinasi, tyčia
elgiasi provokuojamai, gali save žaloti.
Tad galima sakyti, kad noras būti „kietam“, viena vertus, yra
nulemtas nepasitikėjimo savimi, vienišumo ir nepatyrimo, kita vertus – tai ir
bandymas tapti panašiam į suaugusiuosius. Išbandomi su vyresniųjų pasauliu
susiję dalykai – rūkymas, alkoholis, intymūs santykiai.
Svajūnė Marcinkevičienė
Šaltinis: žurnalas „Penktokas“