N  e visi žino, jog už „Kalėdų Senelio“, dalinančio dovanas, figūros slypi garsus
krikščionių šventasis – Šv. Mikalojus iš Miros, vėliau imtas vadinti šventuoju
Mikalojumi iš Bario. Yra išlikę labai nedaug patikimų istorinių duomenų apie
Mikalojaus gyvenimą, tad tenka remtis tradicijos pasakojimais. Manoma, kad jis
gimė Pataros uostamiestyje, pietvakarinėje Mažosios Azijos dalyje, dabartinės
Turkijos teritorijoje, tarp 260 – 280 metų. Pasak tradicijos, Mikalojaus tėvai,
kilmingi ir pasiturintys krikščionys, sūnų išauklėjo pagal krikščioniškas
dorybes bei supažindino jį su Šventuoju Raštu. Jiems anksti mirus, visas turtas
atiteko Mikalojui, o šis nusprendė skirti jį geriems darbams.
Pasak vieno iš žinomiausių pasakojimų apie šventąjį, proga
tam pasitaikė netrukus. Vienas Pataros miesto gyventojas prarado visus savo
turtus ir neturėdamas ko duoti kraičiui, negalėjo rasti savo trims dukterims
vyrų. Nerdus jokios išeities, šioms būtų tekę verstis prostitucijos amatu. Tai
išgirdęs, Mikalojus naktį jiems pro langą įmetė auksinių pinigų kapšą. Tokiu
būdu vyresnioji duktė galėjo ištekėti. Per kitas dvi naktis Mikalojus tokiu pat
būdu padėjo kitoms dviem dukterims.
Imperatoriaus Diokleciano krikščionių persekiojimo metais
Mikalojus buvo įkalintas kartu su kitais krikščionimis. Laisvę atgavo
Konstantinui 313 metais paskelbus vadinamąjį Milano tolerancijos ediktą, kuris
leido krikščionims laisvai praktikuoti savo kultą. Tada atvyko į savo krašto
sostinę Mirą, kur, mirus miesto vyskupui, buvo išrinktas į jo vietą. Apie šį
Mikalojaus gyvenimo laikotarpį tradicija pasakoja, jog jis stebuklingai
išgelbsti tris karininkus, kurie, būdami neteisingai nuteisti mirti, meldė jo
pagalbos.
Yra duomenų, kad Mikalojus aktyviai dalyvavo pirmajame
visuotiniame Bažnyčios susirinkime Nikėjoje 325 metais. Ten jis griežtai
pasisakė prieš Arijaus ereziją ir iš visų jėgų stengėsi apsaugoti savo vyskupiją
nuo arijonizmo įtakos. Jis nedvejodamas uždarinėjo pagoniškas šventyklas, tarp
jų ir pačią svarbiausią savo krašte deivės Artemidės šventyklą. Mirė gruodžio 6
dieną, kaip manoma, 343 metais.
Jo kultas iš pradžių paplito Mažojoje Azijoje. Jau VI amžiuje
Konstantinopolyje buvo 25 Mikalojaus vardu pavadintos bažnyčios, o jo kapas
šalia Miros miesto tapo gausiai piligrimų lankoma vieta. Ilgainiui paplito
daugybė pasakojimų apie Mikalojaus stebuklus, jis buvo laikomas vaikų, mokinių,
netekėjusių merginų ir moterų, jūreivių, žvejų, kvepalų gamintojų bei kalinių
globėju. Iš Mažosios Azijos Mikalojaus kultas išplito visoje bizantiškoje
Konstantinopolio imperijoje ir pasiekė pietinę bei centrinę Italijos dalis,
kurios VI amžiuje buvo pavaldžios Konstantinopoliui. Iš Italijos Mikalojaus
kultas po truputį ėmė plisti dabartinėse Vakarų Europos šalyse. Tačiau
didžiausią postūmį šventojo pažinimui ir populiarumui Vakaruose davė jo
žemiškųjų palaikų perkėlimas iš Miros į pietų Italijos uostamiestį Barį.
XI amžiuje turkai mahometonai, tapę didele ir organizuota
jėga, ėmė skverbtis į krikščionių apgyvendintas žemes ir pasiekė ir Miros miesto
regioną. Tuo metu jų pagrindinis tikslas buvo plėšimas, o krikščionių bažnyčios
dažnai tapdavo jų taikiniu. Tačiau visų nuostabai Mikalojaus kapo, ten esančios
šventovės bei ją saugančių vienuolių mahometonai nelietė. Vis tik Bario žmonės,
kurie tikėjo, jog Mikalojus saugo miesto jūreivius jūroje, nusprendė, jog reikia
šventojo palaikus perkelti į saugesnę vietą. Tad 1087 metų balandį pasiuntė į
Mirą laivą su 62 žmonių įgula, kuriai vadovavo du kunigai, apsimesdami vykstą
prekybos reikalais. Nakties metu 47 žmonių būrys įėjo į Mikalojaus kapavietę ir,
surinkę jo palaikus, skubiai išplaukė atgal į Barį. Po dviejų metų šventojo
Mikalojaus palaikai buvo iškilmingai patalpinti jam skirtos bazilikos kriptoje.
Nuo tada visuose Rytuose žinomo šventojo garsas ilgainiui ėmė plisti visuose
Vakaruose, o Bario mieste jo palaikų pargabenimo diena, gegužės 9, iškilmingai
minima iki šiol.
Šventojo Mikalojaus figūra po truputį tapo gerumo, pagalbos
ir džiaugsmo simboliu. Nuo XIV amžiaus imta tikėti, jog jis atneša dovanėles
vaikams, o ikonografijoje Mikalojus vaizduojamas su trimis maišeliais auksinių
pinigų rankoje, taip primenant jo dovanas trim neturtingoms seserims.
Amžiams bėgant, šv. Mikalojaus figūrai vis labiau įgaunant
liaudies folkloro bruožų bei fantazijos, jo įvaizdžiai įvairiose šalyse keitėsi.
Pvz., Rusijoje, kurią Mikalojaus kultas pasiekė jau XI amžiuje, šventasis buvo
vadintas „Ugodnik“, t.y. „tuo, kuris padeda“, jam pavesta globoti gyvulių bandas
nuo vilkų, saugoti namus nuo ugnies. Nepaisant skirtingumo, Mikalojus visada
išlieka tuo, kuris pagelbsti. Jo dovanojamos dovanos taip pat turi šią pagalbos
prasmę.
XVI – XVII a. šventojo Mikalojaus įvaizdis dėl
protestantiškos Reformos, nusistačiusios prieš šventųjų garbinimą, įtakos
keitėsi, jo kultas patyrė didelį smūgį, bet neišnyko, mat žmonės nenorėjo
atsisakyti jiems brangios ir artimos šventojo figūros. Ilgainiui ji buvo
sekuliarizuota, o nuo olandiško žodžio „Sinterklaas“, apibūdinančio Šventą
Mikalojų, atsirado amerikietiškas „Santa Klaus“ personažas, kuris šiuo metu,
kaip ir pačios Kalėdų šventės, dažnai yra visiškai komercializuotas. Tačiau mums
– krikščionims – šventasis Miros vyskupas Mikalojus, geradarys ir pagalbininkas,
savo gyvenimu liudija, jog Dieve ir tikėjime į Dievą slypi kiekvienos dovanos
šaknys.
O “Mamos dienoraštis” primena tėveliams gerą ir
gražią tradiciją, kad naktį iš gruodžio 5 d. į gruodžio 6 d. Šv.Mikalojus lanko
gerus ir tvarkingus vaikus. Tad neužmirškite savo vaikams priminti, kad
išvakarėse švariai nusivalytų batukus, kitaip iš ryto juose nesuras
saldainių...
|