Mama - tai angelas žemėje (autorius nežinomas).

 
    Konkursai      Klausk specialisto       KNYGYNĖLIS      Naujienos      Liniuotės      Forumas     
 
Straipsniai
Laukimo stebuklas

Kūdikis

Mažylis

Darželinukas

Mokinukas

Lavinimas

Mamos kampelis

Jis ir Ji

Sveikata nuo A iki Ž

Auksarankių studija

Susitikime virtuvėje

Nori tikėk, nori ne

Pranešimai spaudai

 
 
Naujausia konkurso nuotrauka

VISI KONKURSAI >>>

 
 
Kiek vaikui dienų?
 
Draugai

 
 
 

 
 

 
 
 

Sveikata nuo A iki Ž > N - R > Ar verta ruošti vaikams pusryčius?
Dalintis

Ar pamenate, kaip kažkada vaikystėje niurnėdavote, kad mama primygtinai siūlo pusryčiams dubenėlį košės ar garuojantį omletą. Tada taip nesinorėdavo. Ir visgi jai turėtumėte už tai padėkoti. Šeimos pusryčiai – tai sveikata. Ir psichinė, ir fizinė. Bent jau taip sako mitybos specialistai.

            Kai karštą vasarą keičiantis ruduo kas rytą mus ima žadinti vis vėsesniu gelstančių lapų ir drėgnų miesto dulkių kvapo prisigėrusiu oru, namų jaukumu ir šiluma dvelkiantys bendri šeimos pusryčiai ima rodytis kaip niekada svarbūs...           

 Prasidedantys mokslo metai verčia vėl susimąstyti apie savo vaikučių poreikius – parūpiname jiems šiltesnius drabužėlius, superkame mokyklines prekes, iš vasaros laisvės sugrąžiname į mokslo metų miego ir mitybos režimą. Tačiau kol dar neįsivažiavote į kasdienės rudens rutinos ratą, kviečiame trumpam stabtelėti ir atkreipti dėmesį į savo ir visų šeimos narių dienos pradžią, kuri labiau nei kas kitas gali nulemti visos dienos tėkmę. Kalbėsime apie pusryčius – juk kas už juos padės geriau pradėti dieną?..

            Pusryčiai su šeima – laiminga vaikystė

            Turbūt esate girdėjusi apie Prozako kartą ir tikrai norite, kad jūsų vaikai augtų Ilaimingi. š tiesų pagaunate save apie tai galvojančią? Tada jums teks pasirūpinti dvasiniu savo atžalos komfortu. Kaip tai padaryti? Pradėkite nuo paprasčiausio žingsnelio – pusryčiaukite drauge su jais. Tegul šis nedidelis mielas ritualas tampa naujų gražių santykių pamatu. „Daugybė mokslinių tyrimų rezultatų rodo, kad suteikdami galimybę vaikams valgyti kartu su tėvais padovanojame vieną vertingiausių dalykų, kuriuos galime suteikti savo augančioms atžaloms“, - teigia mokykloje su vaikais ir paaugliais dirbanti psichologė Raimonda Bliūdžiuvienė.

             „Šiais laikais labai nedaug šeimų randa laiko susėsti prie bendro pusryčių stalo, - svarsto seniausios Klaipėdos kepyklos „Javinė“ direktorė Vitalija Freitakaitė. – O juk bendravimas su šeima valgant – labai svarbus ritualas. Ypač dabar, kai gyvename genami tokių beprotiškų šio gyvenimo tempų.  Prieš kelerius metus mane nustebino tai, ką atskleidė 2005 m. Kolumbijos universitete atlikti tyrimai – paaiškėjo, kad tik su savo šeima nuolat valgantys vaikai išsaugo teigiamą požiūrį į savo ateitį, kitaip nei atskirai valgantys mažyliai. Ne vienerius metus tobulinant ir plečiant „Javinės“ gaminamos produkcijos asortimentą, tenka nemažai gilintis į atskirų šeimos narių poreikius, ieškoti tinkamiausios receptūros, kad galėtume  pasiūlyti prie sveiko pusryčių stalo visą šeimą pritraukiančių produktų. Ir savo kasdieniniame gyvenime pastebime, kad šeimoje pietaujantys vaikai dažniau linkę į gyvenimą žvelgti skaidriomis, laimingomis akimis – taip, kaip ir turėtų žiūrėti jauni žmonės.“

            1997 m. JAV atlikto tyrimo metu paaiškėjo, kad tie 12 – 18 metų mokyklinio amžiaus paaugliai, kurie nuolat valgo kartu su šeima, priklauso mažesnei rizikos grupei susirgti depresija, pradėti vartoti narkotikus ar alkoholį. Be to, su šeima nepusryčiaujantiems paaugliams sunkiau sekasi sutarti su aplinkiniais, jiems dažniau kyla bendravimo problemų mokykloje. „Ryte kuo greičiau iš namų išskubėję šeimos nariai praranda galimybę įsitraukti į bendrą malonų valgymo procesą, pabendrauti su artimaisiais. Vaikams komunikavimo įgūdžių ugdymas, galintis prasidėti ir prie pusryčių stalo, ypač svarbus, padeda išvengti bendravimo problemų paauglystėje“, - tvirtina psichologė R. Bliūdžiuvienė.

Pusryčiai ir mokymosi rezultatai

            Nuolat ieškodami naujų motyvacinių priemonių, skatinančių vaikus mokytis atkakliau, dažnai nepagalvojame, kad pradėti  gerinti savo atžalų mokymosi rezultatus galime nuo paprasčiausių kasdienių dalykų, pavyzdžiui, pusryčiavimo įgūdžių lavinimo.            1994 m. dviejuose tūkstančiuose JAV mokyklų atlikti tyrimų duomenys parodė, kad mokiniai, nuolat valgę su šeima, pasiekė geresnių mokymosi rezultatų už tuos, kurie maitindavosi atskirai.

            „Pusryčiai – tai pirmasis dienos valgymas, kurio nederėtų atidėlioti. Specialistai pataria, kad atsikėlus per pirmąsias tris valandas reikėtų būtinai papusryčiauti. Tiek vaikams, tiek suaugusiesiems pusryčiai yra svarbus energijos šaltinis, padedantis palaikyti aktyvią fizinę ir protinę veiklą, - žiniomis ir patirtimi dalijasi Vilniaus dietologijos centro gydytoja Eglė Kliukaitė. – Pusryčiaujantys vaikai geriau ir sparčiau mokosi, ne taip greitai pavargsta, geriau koncentruoja dėmesį, išlaiko geresnę trumpalaikę ir ilgalaikę atmintį.“

            Mitybos specialistai pažymi, kad labai svarbu pasirūpinti ir tinkamai subalansuota vaiko mityba. Mokyklinio amžiaus vaikų medžiagų apykaita yra daug greitesnė nei suaugusiųjų, o dėl judrumo jie išeikvoja dar daugiau energijos. Dėl to vaikai būtinai privalo gauti reikiamą skaičių kilokalorijų ir maistingųjų medžiagų bei vitaminų. Specialistai pataria per pusryčius ir pietus suvartoti du trečdalius dienos maisto normos, o valgiaraštį parinkti pagal sveikos mitybos piramidę. „Tyrimai rodo, kad siekiant išsaugoti subalansuotą augančio vaiko mitybą reikėtų valgyti daugiau grūdinių produktų, vaisių ir daržovių ir saikingiau vartoti baltyminius, riebalinis produktus, - teigia V. Freitakaitė. – Daugiausia energijos (apie 55 proc.) vaikai turėtų gauti iš angliavandenių. Rinkdamiesi svarbiausią angliavandenių šaltinį – grūdinius produktus, atkreipkite dėmesį į tai, kaip jie pagaminti. Juk šiais laikais pirkėjai turi galimybę skaityti ant pakuočių esančią informaciją ir sužinoti apie produktų kokybę, pavyzdžiui, mes gaminame unikalia technologija (ekstrudavimo būdu) apdirbtus, maistingąsias medžiagas išlaikiusius ekologiškus miežinius ir grikinius duoniukus“.

Kaip pusryčiauti sveikiausia?

            „Žinoma, labai svarbu valgyti ne tik sveikai, bet ir saikingai, – teigia kepyklos „Javinė“ vadovė. Mitybos specialistų tyrimai rodo, kad valgant šešis kartus per dieną pusryčiai turėtų sudaryti 25 proc. dienos kilokalorijų normos, o valgant penkis kartus – 20 proc. Deja, pusryčiams išskirtinio dėmesio neteikiantys žmonės taisyklingo maisto normavimo dažnai nepaiso arba net nebūna apie jį girdėję. Nieko nuostabaus, kad paskui trinka virškinimas ir pan.

            Išvis atsisakyti pusryčių taip pat nesveika. Kaip ir per juos persivalgyti. Tai ypač gresia vaikams, kurie valgydami užsiima pašaline veikla, pavyzdžiui, naršo internete ar žiūri televizorių.“ Didžiojoje Britanijoje atliktu tyrimu įrodyta, kad žmonės, valgantys prie kompiuterio, kur kas labiau rizikuoja nutukti.

            „O štai valgant tinkamai subalansuotus pusryčius, rizika nutukti sumažėja, – teigia dietologė E. Kliukaitė. – Moksliniais tyrimais įrodyta, kad vaikai, kurie kas rytą pusryčiauja, vėliau dieną renkasi sveikesnius ir ne tokius kaloringus užkandžius. Todėl rečiau susiduria ir su antsvorio problema.“ Pasak mitybos specialistės, pusryčiams geriausiai rinktis kuo natūralesnius produktus. Reikėtų vengti perdirbto maisto, saldžių ir riebių užkandžių, pavyzdžiui, šokoladinių batonėlių, bandelių, pyragėlių, sausainių ir pan.

            Į ką parduotuvėje renkantis sveiką maistą pusryčiams reikėtų atkreipti dėmesį? „Javinės“ vadovė V. Freitakaitė pataria visada pasidomėti, kokių maistinių savybių turi dominantys produktai. „Daugelis žmonių pamiršta, kad jiems netektų susidurti su kai kuriais negalavimais, jei bent truputį atidžiau rinktųsi maistą. Nepatingėkite pasidomėti, kuo naudingas pusryčių maistas, kuriuo maitinate savo vaikučius. Pavyzdžiui, viso grūdo duonoje išlieka daugiau maistingųjų medžiagų, sėlenomis papildyta košė padeda geriau virškinti, avižos stiprina organizmą, gerina apetitą ir kraujotaką, malšina uždegimus, gerina žarnyno peristaltiką, valo organizmą ir pan. Tokiu atveju galima rinktis sveikus gaminius, kaip antai duoniukus, javainius, riestainius ir kt. Tai bus puiki dienos pradžia.“

            Psichologė R. Bliūdžiuvienė pažymi, kad pratinti vaikus sveikai maitintis reikėtų ne tada, kai šie sulaukia paauglystės, o kuo anksčiau: „Vaikai nepaprastai imlūs naujai informacijai, jie lengviau perima gerus pavyzdžius, todėl sveiko maitinimosi įgūdžius geriau pradėti ugdyti nuo mažų dienų. Mažyliai lengviau išmoks taisyklingos mitybos, jei sveikai valgys su visa šeima ir jei ant stalo bus pateikti ne tik sveiki, bet ir vaikui skanūs, patrauklūs produktai.“ Taigi, mielosios mamytės, pusryčiaukite sveikai drauge su vaikučiais, ir šeima bus sveika ir laiminga.

Komentaras


Vardas
El. paštas
Komentaras


Apsaugos kodasApsaugos kodas



Kiti komentarai



 
 
 
Nariams
Jūsų el. paštas   Slaptažodis  
   
       
Prisiminti duomenis    
       
Slaptažodžio priminimas Registracija    
Mes Facebook'e
 
 
 
Reklama

 
 
 
 
 
 
 
El. p.: info@mamosdienorastis.lt
Visos teisės saugomos, 2010

Struktūra     Rašykite mums     Reklama     Atsakomybės ribojimas     Apie projektą